סדרות – המדיטציה של שנת 2019

בינג' של סדרת דרמה ארוכה, או פרק סיטקום קליל? איזה סדרות אתם מעדיפים לראות בזמן הפנוי שלכם, ואיך קובעים מה היא הסדרה המושלמת בשבילנו?

עידן חדש של טלוויזיה

הטלוויזיה היא אמצעי בידור שמשרת אותנו כבר שנים רבות. לאחר מלחמת העולם השניה, הטכנולוגיה התפתחה ואיתה גם אמצעי הצפייה הישירה בתוכן וערוצי התקשורת.

החל משנות ה-50, לאט לאט התחילה הטלוויזיה להחליף את שידורי הרדיו בהדרגה, ולאחר מכן הפכה לאחד מאמצעי התקשורת השימושיים ביותר במדינות המודרניות. הצופים התחילו להשתמש בטלוויזיה כדי לראות חדשות, להתעדכן במצב הפוליטי ולצפות בערוצי טלוויזיה ושידורים אינפורמטיביים.

עם הזמן, הפקות הקולנוע והסדרות נכנסו לפעולה והתחילו להפיק סוגים שונים של תוכניות טלוויזיה לניצול שעות הפנאי. לאט לאט נולדו להם סוגים שונים של סדרות טלוויזיה מכל הסוגים: קומדיה, דרמה, מתח, פעולה, אימה ומה שביניהם. אבל כעת אנחנו חיים בתקופה נפלאה שבה אפילו לא נחוצה הטלוויזיה, ויש לנו את האפשרות לצפות בתכנים בצפייה ישירה ברשת.

בזבוז זמן, או ניצול זמן?

בשנת 2019 אפשר להגיד שהתפתחות הז'אנרים בעולם הסדרות היא (כמעט) אינסופית. סדרה יכולה להעניק לנו שקט ברגעים של מתח, או אקשן ברגעים שמשעמם לנו.

בסופו של יום, פסיכולוגים אומרים שצפייה בסדרה טובה, בין אם זה בשבת אחה"צ על הספה בסלון, או במהלך טיסה ארוכה – תועיל לנו ע"י כך שננסה לבטא את הרגשות שלנו דרך השחקנים במסך. כך קורה בעצם שאנחנו חווים הרפתקה משחררת, שלא קשורה לחיים שלנו בשום צורה, העוזרת לנו לחזור לשיגרה בפרופורציה חדשה.

סדרות דרמה

דרמה מנסה לשקף את המציאות בצורה שנזדהה איתה. היא תעשה כפי שיכולתה כדי לערבל את הרגשות שלנו במעברים חדים של אושר, אהבה, כעס או עצבות בעת ובעונה אחת.

אפשר לומר שכאשר אנו צופים בסרט טוב או סדרת דרמה חזקה, אנחנו חווים רכבת הרים של מחשבות ורגשות שלא תמיד אפשר לחוות במציאות היום-יומית.

בעבר דרמה באה לידי ביטוי על ידי הצגות, הופעות ונאומים תרבותיים למיניהם, ובעידן המודרני מופיעה בסדרות טלוויזיה, טלנובלות (כמו "הכלה מאיסטנבול") ואפילו סרטונים באינטרנט. הסדרה הפופולרית של HBO "משחקי הכס" היא דוגמה לדרמת עטורת שבחים המייצגת מציאות מורכבת אך מעניינת בתקופת ימי הביניים.

סדרות קומדיה

הגבול בין דרמה לקומדיה הוא דק. קומדיה היא האחות תאומה של הדרמה, אשר מתבוננת במציאות מאותה הנקודה, ומחליטה לצחוק עליה במקום לבכות.

סדרת קומדיה טובה יכולה לשחרר לנו לחצים, להפיג את הדאגות היום-יומיות, ולהפוך את המצב רוח שלנו לנינוח ורגוע. ידוע כי אפילו צפייה בסדרה קומית מצוירת, כמו לדוגמה "בובספוג מכנסמרובע", יכולה לייצר אווירה טובה מכל סיטואציה.

דוגמה נוספת לסדרת קומדיה מוצלחת: סדרת הסיטקום הפופולרית "חברים" שיצאה בשנת 1994, המתארת את חייהם של שישה חברים טובים ואת המסע שהם עוברים יחד באופן סאטירי לאורך הדרך.

מה זה "סיטקום"?

סיטקום (באנגלית – Sitcom" – Situation Comedy") או בעברית: קומדיית מצבים, הוא כינוי לתוכנית טלוויזיה קומית, המתאפיינת במספר דמויות קבועות שנקלעות למצבים ותרחישים מבדרים בצורה יוצאת דופן.

אם לא ידעתם, אלה סדרות סיטקום שבטוח שמעתם עליהן: "חברים", "שנות ה-70", "סיינפלד", "המפץ הגדול", "איך פגשתי את אמא" ועוד. אם שמתם לב, לתוכניות מהסוג הזה יש בדרך כלל תבנית קבועה וקווי דמיון מסוימים המופיעים בכל סדרה:

  • פרקים קצרים – בדרך כלל בעונה של תוכנית סיטקום כזו או אחרת ישוחררו 20 ולעיתים אפילו 30 פרקים, אך אורך כל פרק נע בין 15 ל-30 דקות.
  • לא תמיד יש קשר עלילתי – העלילה של תוכניות סיטקום מתקדמת לאט לאורך כל העונות (ובדרך כלל, יש הרבה עונות). זה אומר שבין הפרקים לא תמיד יהיה קשר עלילתי, מה שאומר שגם אם לא צפיתם בסדרה עדיין תוכלו להנות מפרק 17 של העונה החמישית.
  • שימוש בצחוק מוקלט – בכל דיאלוג הומוריסטי, לאחר אמירה של משפט מצחיק או סיטואציה קומית, נוכל לשמוע הקלטה של קהל צוחק, כדי לעודד אותנו כצופים לצחוק ביחד עם המאורע.
  • סטים בודדים של צילום – בניגוד לצילום דינמי של סדרות וסרטים, כמו שאנחנו מכירים, סדרות קומדיית מצבים מצולמות ב2-3 אתרי צילום בודדים, שבתוכם כבר הקימו מראש אולפן צילום קבוע.

התוכניות של היום לעומת התוכניות של פעם

כמו ההתקדמות הטכנולוגית בעולם, גם ההתקדמות הטלוויזיונית קיבלה האצה משמעותית, ואפשר להבחין בהבדלים עצומים בין תוכנית שהופקה בשנת 1960 לעומת היום. לא רק שהמסך קיבל צבעים – העלילה, הבימוי והתסריט מתוכננים בצורה כזו שלא משאירה לנו ברירה – אלא להתמכר.

דוגמה טובה לסדרה חדשנית היא "מראה שחורה", שהופקה ע"י נטפליקס. הסדרה הבדיונית מתארת לנו איך ההתפתחות הטכנולוגית יכולה לסבך אותנו יותר ממה שהיא מועילה לנו. הסדרה מראה שחורה זכתה להצלחה, ובשנת 2018 יצא הסרט "מראה שחורה: בנדרסנאץ'", סרט אינטראקטיבי על מתכנת משחק הרפתקאות מהפכני.

קולנוע אינטראקטיבי – העלילה בידכם

חוץ מ"מראה שחורה: בנדרסנאץ'", בשנים האחרונות יצאו לאור כמה וכמה סדרות וסרטים אינטראקטיביים. אז מה זה אומר בעצם סרט אינטראקטיבי?

המשמעות של תוכן אינטראקטיבי אומרת שאנחנו בתור הצופים יכולים לבחור איך העלילה תתקדם ומה הצעד הבא שהשחקן יעשה. כל החלטה שתיקחו תשפיע על ההמשך, וכך בעצם תוכלו לבחור אם להיות האיש הרע, הטוב, האמיץ או הפחדן בסיפור שאתם צופים בו.

תוכן אינטראקטיבי נמצא כרגע בחיתולים, אבל האמת היא שבעוד כמה שנים, יכול להיות שנצחק על העובדה שפעם ראינו סדרות שהסוף שלהם היה ידוע מראש. מגניב, לא?

אז מה הכי כדאי לראות?

אכן מאגר התוכן בעולם הולך ומתעצם, והבחירה נהייתה קצת יותר קשה, במיוחד כשאנחנו כבר לא צריכים ללכת יותר לבלוקבאסטר כמו פעם ולבחור סרט שהעטיפה שלו נראית טוב. היום הספריות הן וירטואליות לחלוטין, ומעניקות לנו גישה לכל סרט או סדרה בלחיצת כפתור. היתרון בכך, הוא שעכשיו אנחנו יכולים לגשת בקלות לקטגורייה האהובה עלינו וגם להשתמש במנועי החיפוש.

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא library-488669_960_720.jpg

אתרים כמו IMDB או גאדג'טי עשו את השיעורי בית שלהם, ובתוכם נוכל למצוא דירוגים וסיקורים על כל סרט או תוכנית טלוויזיה ששמענו או לא שמענו עליהם. במידה ורציתם לצפות בסרט טוב, תמיד שווה לקרוא ביקורת כללית על הסרט (כמובן רצוי להמנע מספוילרים), כדי להבין את הרעיון הכללי שלו ולבחון כמה הוא באמת שווה צפייה, בין אם חשבתם ללכת לראות אותו בקולנוע או לראות אותו בבית.

לסיכום, הדור שלנו אוהב להעביר את הזמן מול המסך, וזה לא בהכרח דבר רע. לרוב, סדרה טובה יכולה לשמש לנו כתחביב ואפילו לתת לנו ערך מוסף חינוכי. היום אפשר למצוא הרבה מקורות לצפייה בסדרות, ואת רובן אפשר למצוא גם באינטרנט. אתר סדרות TV נחשב היום לאחד האתרים הפופולריים לצפייה בסדרות ברשת.

עם זאת, חשוב להמנע מהפרת זכויות יוצרים והעלאת תוכן באופן לא חוקי. חברת זירה עושה מאמצים כדי לסנן תוכן פיראטי או פוגעני ולמנוע מהמשתמשים להחשף לתכנים לא לגיטימיים.

הסרטון הבא מציג את הסדרות הכי פופולריות לשנת 2019, בהמלצת IMDB:

Most popular TV Shows in 2019

הפוסטים החמים באתר

לתשומת לבכם: צוות אתר tv-shows.org מתנגד לכל עבירה שהיא על החוק ועל הפרת זכויות יוצרים. לצוות האתר אין קשר עם האתרים או מפעילי האתרים הנ”ל, והגלישה באתר היא על אחריות המשתמש בלבד. יש להיזהר מגלישה באתרים לא לגיטימיים ולהשתמש בתוכנות הגנה מומלצות.

דילוג לתוכן